Jesteśmy na początku lat 70., samochody przeżywają silny wzrost, a we Włoszech sukces Fiata 500 umożliwił klasom pracującym transport. Ale mały fiat do tej pory wystartował.
Następnie gigant z Turynu przedstawia ostateczną ewolucję swojego slajdu, 500 R, ale musimy iść dalej. Jak zaktualizować asortyment bez urazy wielu 500 fanów?
Zachowamy ducha
Sukces legendy jest zawsze trudnym zadaniem. Dlatego kierownictwo turyńskiej firmy rozsądnie postanowiło nie rewolucjonizować wszystkiego. Model 126 wykorzystuje tę samą architekturę, co jego poprzednik i zachowuje tego samego ducha, a mianowicie jest kompaktowym, ekonomicznym i łatwym w prowadzeniu samochodem.
Silnik pozostaje bliźniaczym, chłodzonym powietrzem silnikiem, umieszczonym w tylnym zwisie. Jeśli chodzi o skrzynię biegów, czterobiegowa skrzynia jest przyjemniejsza w użytkowaniu dzięki montowanym w ostatnich trzech raportach synchronizatorom.
Ciężkie ćwiczenie w dobrym stylu
Moda na kwadratowe samochody stwarza dylemat dla projektantów marki, ponieważ FIAT 500 to przede wszystkim zakręty. Będzie inspirowany projektem z 1968 roku, Fiatem City Taxi i niedawnym FIAT-em 127, zajmującym wyższą pozycję w gamie. Proporcje pozostają takie same jak w modelu 500 z tylnymi reflektorami samochodu koncepcyjnego i kwadratowymi reflektorami modelu 127.
Dla większego bezpieczeństwa przesunięto zbiornik paliwa, zwalniając miejsce w bagażniku z przodu. Wewnątrz zyskujemy również przestrzeń z korzyścią dla pasażerów.
wydany samochód
Aby wyprodukować ten nowy samochód, Fiat otworzył nową fabrykę w Cassino. Ale 126 ma wiele ambicji. Ekonomiczny, łatwy w utrzymaniu, jest bronią do zdobycia nowych rynków.
126 budowano również w innych włoskich przedsiębiorstwach przemysłowych, w tym Termini Imerese i Desio, ale także w Polsce od 1973 r. Biała i Tychy produkują teraz małego Fiata.
Początkowo miał zaopatrywać lokalny rynek, ale Włoch szybko zmienił banderę.
polskiego Fiata
Od maja 1985 roku wszystkie 126 były produkowane w polskich fabrykach. Zmieniła nawet nazwę na „126 Made by FSM”. Równocześnie produkowano wersję przeznaczoną na rynek krajowy Zastava 126. W Polsce 126 szybko stała się samochodem narodowym.
W międzyczasie samochód bardzo ewoluował. Pojemność silnika wzrosła do 650 cm3, kabina została wzbogacona, a samochód odszedł od 500 cm3 w miarę postępu ulepszeń. Ale na prawdziwą rewolucję nie trzeba będzie długo czekać.
To się powtarza
Mamy rok 1987, 126 właśnie minęło piętnaście lat działalności. Ale FIAT nie może go zastąpić. Sukces Pandy nie przeszkodził marce Turin w sprzedaży 126 sztuk.
Mały FIAT otrzymuje chłodzony cieczą silnik, tylną klapę i prawdziwy bagażnik. Teraz nazywa się 126 Bis, jest wyposażony w 13-calowe felgi, nowe osłony i kołpaki, a teraz osiąga maksymalną prędkość 116 km/h!
Długa kariera
Dopiero w 1992 roku Cinquecento 126 Bis został wycofany z rynku francuskiego. Ale jego kariera trwała w Polsce aż do roku 2000! Długa kariera 28 lat, 4,67 mln egzemplarzy, czyli ponad 500 (4,25 mln sprzedanych egzemplarzy).
Długo niedoceniany i niepopularny w porównaniu z 500, 126 będzie miał słodką zemstę na swoim starszym. We Francji szacujemy jego cenę: 8970 F w 1973 roku, co czyniło go najtańszym samochodem na rynku.
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Ta polska firma produkuje w 100% biodegradowalne talerze i sztućce z wykorzystaniem pszenicy
Toupret kupuje konkurenta w Polsce
Drobiarski gigant LDC jest w trakcie przejęcia fabryki Konspolu w Polsce