(AOF) – Carrefour, spadek o 1,75% do 16,27 euro, wydaje się być jednym z największych spadków indeksu CAC 40. Grupa dystrybucyjna ujawniła we wtorek swój plan strategiczny na 2026 rok. O zniżkę w obliczu inflacji, z większą liczbą prywatnych marek i mniejszą liczbą referencji. Alexandre Bombard, dyrektor generalny firmy, stwierdził: „Nasi klienci oczekują, że ich dystrybutorzy będą po ich stronie. Naszą misją jest reagowanie na ograniczenia ich silnej siły nabywczej”.
Carrefour skupia się przede wszystkim na swoim niskim cenniku, podkreślając własną markę. „To duży przełom. Oznacza to, że jeden z dwóch sprzedawanych przez nas produktów spożywczych będzie nosił markę Carrefour” – powiedział Bompard, numer jeden firmy z centrali w Massey.
Produkty marki Carrefour będą stanowiły 40% zakupów żywności w sklepach w 2026 r. w porównaniu do 25% w 2018 r. Dyrektor wspomniał o pierwszej cenowej marce Simpl. „Będziemy nadal ją rozbudowywać” – podkreślił.
W menu znajduje się również 20% redukcja referencji oferowanych w supermarketach, aby poprawić „łatwość czytania na półkach, masowe zakupy i uprościć operacje”.
Grupa zwiększy więc swoje roczne inwestycje do 2 mld euro (w porównaniu do 1,7 mld wcześniej).
Grupa ogłosiła również uruchomienie we Francji sklepu Atacadaõ jesienią 2023 roku, brazylijskiej marki hurtowej dla klientów indywidualnych i detalicznych, opisując Alexandre Bombarda jako „najlepsze rozwiązanie kryzysu”. Ten model sprzedaży hurtowej na platformach jest podobny do modelu Metro lub Costco i jest otwarty zarówno dla osób prywatnych, jak i profesjonalistów, ale bez ograniczeń związanych z kartą lub subskrypcją, aby tam robić zakupy. Pierwszy sklep zostanie przetestowany we wrześniu 2023 roku w Ile-de-France.
Carrefour będzie również nadal rozwijał swoją drugą markę dyskontową Supeco, zwłaszcza w Hiszpanii, aby do 2026 roku dotrzeć do 200 sklepów, czyli o 80 więcej niż obecnie.
W komunikacie prasowym Carrefour 2026, który został opublikowany przed prezentacją dla inwestorów w ciągu dnia, wiodący europejski dystrybutor ogłosił, że zamierza osiągnąć do 2026 r. podwójny cel wolnych przepływów pieniężnych netto w wysokości ponad 1,7 mld euro i 4 mld euro. w oszczędności kosztów.
Grupa stwierdziła, że uzyskana gotówka powinna umożliwić Carrefourowi wypłatę dywidendy swoim akcjonariuszom i zwiększenie jej o co najmniej 5% rocznie, przy jednoczesnym przestrzeganiu polityki wykupu akcji rozpoczętej w ubiegłym roku i wykorzystaniu możliwości akwizycji średniej wielkości.
Oszczędności kosztów będą pochodziły w szczególności z usprawnienia organizacji grupy, konsolidacji wsparcia i operacji zakupowych w Europie, co spowoduje „znaczną” redukcję zatrudnienia w centrali, jak stwierdził Alexandre Bombard.
„Ta strategia jest niepokojąca, biorąc pod uwagę skupienie się na ekspansji (więcej sklepów, więcej inwestycji) bez podjęcia niezbędnych kroków w celu usprawnienia grupy poprzez likwidację rynku, zmniejszenie powierzchni podłogowych i konkurencyjności cenowej” – powiedzieli analitycy Bernstein.
„Oczekiwaliśmy większej jasności co do celów i składników rentowności we Francji, które wydają się nie być już na porządku dziennym”, powiedział JPMorgan w notatce.
AOF – Dowiedz się więcej
główne punkty
– Pierwszy europejski dystrybutor żywności i drugi na świecie.
– Działalność o wartości 78,1 miliarda euro skoncentrowana na czterech głównych rynkach, we Francji z 45% sprzedaży, w pozostałej części Europy – Belgii, Hiszpanii, Polsce, Rumunii, Włoszech, Ameryce Łacińskiej – Brazylii i Argentynie – a następnie na Tajwanie;
Ambicja zostania światowym liderem w transformacji żywieniowej z naciskiem na świeże i ekologiczne produkty poprzez globalny program „Ustawa o żywności” (zdrowe, lokalne, dostępne dla wszystkich jedzenie);
Kapitał ma silną obecność pięciu udziałowców: rodziny Mullen, do której należy również Galeries Lafayette (12,91% akcji i 17,75% praw głosu), Peninsula Europe (7,61% i 11,83%), Cervina Europe (4,99% i 7,67%) i Bunt (3,17%), a 16-osobowemu zarządowi przewodniczy Alexandre Bombart, prezes i dyrektor generalny;
Pozycja finansowa 11,3 miliarda euro w kapitale własnym i stabilny dług netto w wysokości 2,6 miliarda euro, rekord darmowego samofinansowania w wysokości 1,3 miliarda euro.
Wyzwania
Strategia 2023 opiera się na dwóch filarach: Global Act for Food Program i ambicji bycia światowym liderem w handlu elektronicznym z podwójnymi celami: produktywność poprzez inwestycje w wysokości 1,7 miliarda euro rocznie w konkurencyjność biznesu i markę prywatną (30% sprzedaży) / wszechświat omnichannel: otwarcie sklepów typu convenience, ekspansja Promocash we Francji, przyspieszenie koordynacji Cash & Carry z 20 nowymi Atacadão rocznie w Brazylii itp. / dodatkowe oszczędności w wysokości 2,7 mld euro;
– Strategia innowacji „Data-centric, digital first” wokół 4 osi: przyspieszenie e-commerce (potrojenie w 2026 w porównaniu z 2021), intensyfikacja danych i mediów detalicznych, cyfryzacja usług finansowych i operacje w tradycyjnych kanałach dystrybucji: 2,8 miliarda euro na inwestycje w informacje systemy / Carrefour Linki Partnerstwa strategiczne;
– „Working for Food” Strategii Środowiskowej 2025 na rzecz neutralności węglowej do 2040: 35% redukcja emisji pośrednich w 2025 i 40% emisji bezpośrednich / gospodarka o obiegu zamkniętym: opakowania wielokrotnego użytku / 100% transformacja żywności: 45 000 Producent partnerski w branży ekologicznej, sektor lokalny lub jakościowy, 300 dostawców zaangażowanych w pakt na rzecz transformacji żywności (w porównaniu do 114 w 2021 r.) / uruchomienie „zielonych” pożyczek;
Przyspieszenie zbywania aktywów niestrategicznych (pogłoski o zbywaniu działalności na Tajwanie) i otwieranie małych sklepów;
– Kontynuacja wzrostu udziałów rynkowych we Francji, Brazylii i Hiszpanii, trzech głównych krajach grupy, które stanowią 8/10 bieżących przychodów operacyjnych.
Wyzwania
– negatywny wpływ walut, w szczególności brazylijskiego reala;
– stały wzrost inflacji w transporcie, energii i żywności, który zostanie zrekompensowany oszczędnościami kosztów i promocją produktów marki Carrefour;
– integracja z Grupo BIG, 3
Dziesiąty
Brazylijski dystrybutor żywności oraz 172 sklepy i supermarkety w Hiszpanii;
Cele na 2022 r.: 4,8 mld euro w formie organicznej, jedna trzecia sprzedaży pod marką Carrefour.
Transformacja miast w celu wzmocnienia dziedzictwa nieruchomości
Kilka inicjatyw ma na celu zagęszczenie terenu wokół supermarketów i/lub wykorzystanie różnych zastosowań (handel, biura, mieszkania, a nawet logistyka miejska). Nhood, firma założona przez rodzinę Mulliez, ma za zadanie przekształcenie mieszanych sąsiedzkich lokalizacji firm nieruchomościowych w Auchan, Ceetrus i Nodi oraz aktywów innych firm w grupie. Przyspieszy to prace rewitalizacyjne. Rodzina Molise planowała zainwestować 1,8 miliarda euro w latach 2022-2026 w swoje projekty nieruchomościowe. Cel ten powinien zostać wkrótce zrewidowany w górę. Ze swojej strony Carrefour nawiązał współpracę z firmą merchandisingową Altarea na początku 2021 r., aby przekształcić dzielnice handlowe w dzielnice mieszane.
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Ta polska firma produkuje w 100% biodegradowalne talerze i sztućce z wykorzystaniem pszenicy
Toupret kupuje konkurenta w Polsce
Drobiarski gigant LDC jest w trakcie przejęcia fabryki Konspolu w Polsce