W Polsce ponad 90% firm angażuje się w walkę z epidemią, a co trzecia firma wspiera służbę zdrowia.
Z najnowszych wyników badania „CSR w praktyce – Barometr Francusko-Polskiej Izby Przemysłowo-Handlowej” wynika, że pandemia zmobilizowała nie tylko instytucje publiczne, ale także firmy, które aktywnie zaangażowały się w walkę z Covid-19 . Większość działań skierowana była do swoich pracowników i klientów, a co trzecia firma angażowała się w pomoc szpitalom i domom opieki. 57% firm przekazało pieniądze na walkę z epidemią, 59% przekazało zasoby materialne i usługi, a 67% poświęciło czas i umiejętności swoich pracowników. 61% Polaków oczekuje, że firmy zajmą aktywną postawę wobec pandemii.
Już po raz piąty przeprowadzamy badanie dotyczące zaangażowania firm w CSR. Tym razem ankietę uzupełniono pytaniami dotyczącymi działań podjętych w czasie pandemii. Tylko 8% ankietowanych firm nie włączyło się w walkę z koronawirusem. 85% wspierało swoich pracowników zapewniając dodatkowe środki ochrony lub umożliwiając im pracę z domu, a 65% pomagało swoim klientom oferując nowe zabezpieczenia lub produkty i usługi dostosowane do aktualnych wymagań.– powiedział Mariusz Kilisch, dyrektor ds. komunikacji i public relations we Francusko-Polskiej Izbie Przemysłowo-Handlowej. Firmy nie tylko włączyły się w walkę z samą pandemią, ale także pomogły innym przetrwać kryzys gospodarczy organizując bezpłatne webinary, konsultacje czy przesunięcia terminów płatności (44% odpowiedzi) W przypadku 40% firm pandemia spowodowała rezygnację z niektórych planowanych działań społecznych i środowiskowych, ale prawie tyle samo respondentów (37%) stwierdziło, że wdrożyło nowe inicjatywy mające na celu dostosować się do sytuacji Firmy zaczynają angażować się w działalność charytatywną lub społeczną odpowiedzialność biznesu, nawet jeśli nie zrealizowały jeszcze projektów w tym obszarze.
Działalność biznesowa w czasie pandemii wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społeczności. W równoległym badaniu przeprowadzonym przez grupę medialną Havas na grupie 1095 Polaków 61% uczestników oczekuje udziału firm w walce z epidemią. Według nich firmy muszą przede wszystkim wspierać służbę zdrowia (61% wskazań), pracowników (54%) oraz prowadzić działania ograniczające skutki kryzysu (53%).
Kadra, klimat i etyka – kluczowe obszary na najbliższe lata
Pomimo niskiego poziomu świadomości na temat CSR (69% konsumentów nigdy nie słyszało o tym pojęciu), firmy realizują szereg projektów skierowanych do różnych grup interesariuszy. Po raz kolejny badanie CSR w Praktyce pokazuje, że główną motywacją działań przedsiębiorców jest chęć poprawy swojego wizerunku (83%) i odgórne ukierunkowanie całej grupy na poziomie międzynarodowym (49%). Prawie co druga firma chce zaangażować się w CSR z poczucia obowiązku prowadzenia firmy w sposób zrównoważony, z myślą o środowisku i społeczeństwie. Warto dodać, że pięć lat temu była to zaledwie co czwarta firma.
80% ankietowanych firm twierdzi, że wdraża działania CSR na rzecz swoich pracowników. Z analizy konkretnych projektów wynika, że projekty te wpisują się w zdecydowaną większość działań z pogranicza CSR i polityki HR, takich jak dodatkowe świadczenia socjalne (90% firm) czy wsparcie rozwoju i dostęp do szkoleń (87%). Kwestie etyczne i możliwość zgłaszania naruszeń Kodeksu Etycznego przez pracowników, a także różnorodność stają się obszarami coraz większego znaczenia.
Tematem, któremu poświęca się coraz więcej uwagi, jest środowisko i wpływ na klimat. 78% firm planuje w najbliższej przyszłości wdrożyć działania społeczne i środowiskowe. O ile widzimy spadek zainteresowania społecznościami – wsparcie dla organizacji społecznych zgłoszono na poziomie 70% (2019 r. – 84%), o tyle 60% respondentów planuje działania na rzecz ochrony klimatu (w porównaniu do 50% w 2019 r.). Widać, że zaangażowanie społeczne, choć nadal popularne wśród badanych firm, traci na znaczeniu, a na znaczeniu zyskuje odpowiedzialność klimatyczna. To sygnał, że firmy są coraz bardziej świadome swojej roli w przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym i ochronie zasobów naturalnych – mówi Anna Kowalik-Mezgalska, dyrektor ds. CSR, analityki i wydarzeń w Orange Polska.
Na trzecim miejscu znajdują się działania zorientowane na klienta (72% wskazań), a na ostatnim miejscu znajdują się projekty skierowane do dostawców i partnerów biznesowych (59%).
Czy zaangażowanie społeczne jest mniej ważne w czasach kryzysu?
Wyniki badania konsumenckiego przeprowadzonego przez Havas Media Group pokazują wyraźne różnice w porównaniu z poprzednimi edycjami. Co drugi respondent oczekuje od firm zaangażowania społecznego – jednak oczekiwania te są znacznie niższe niż w latach ubiegłych (69% w 2019 r., 68% w 2018 r.). Mniejszy odsetek konsumentów (45%) czuje się także odpowiedzialny za uczynienie świata lepszym miejscem (59% w 2019 r.). Co więcej, mniej osób przejmuje się wpływem kupowanych przez siebie produktów na społeczeństwo i środowisko (37% w 2020 r. w porównaniu z 53% w 2019 r.). Podobnie jak w latach ubiegłych, tylko co trzeci respondent stwierdził, że przy wyborze produktu lub usługi liczy się tylko jakość i cena, a nie wpływ marki na społeczeństwo. 43% respondentów unika zakupu produktów od firm, które mają negatywny wpływ na społeczeństwo lub środowisko (56% w 2019 r.). W tym roku, w przeciwieństwie do poprzednich edycji badania, obserwujemy wzrost znaczenia, jakie konsumenci przywiązują do roli państwa i rządu, a oczekiwania wobec marek i firm są wyraźnie niższe niż w latach poprzednich. Nie wiemy jednak, czy jest to trwała zmiana, czy reakcja na sytuację kryzysową, jest za wcześnie, aby to stwierdzić – komentuje Anna Ostroska, specjalistka ds. Insights w Havas Media Group.
Jesteśmy teraz w punkcie wyjścia, gdzie zaledwie pięć lat niewiele zmieniło się w zakresie zarządzania CSR w firmach
Od pierwszej edycji badania obszar CSR uległ pewnej profesjonalizacji. Obecnie prawie 20% firm ma dedykowane działy CSR, w porównaniu do około 10% pięć lat temu. Nieznacznie wzrosły wydatki na działania CSR. 21% firm wydaje rocznie ponad 100 000 zł (22 000 euro), podczas gdy w 2016 roku było to nieco ponad 15%. Jednak w innych obszarach niewiele się zmieniło. Prawie 45% firm nie raportuje swojej działalności, 28% nie mierzy zysków, 40% nie posiada strategii CSR, a 16% nie komunikuje o swoich projektach.
Społeczna odpowiedzialność biznesu w praktyce – działanie Francusko-Polskiej Izby Przemysłowo-Handlowej zostało w tym roku wdrożone już po raz piąty. To jedyne cykliczne badanie biznesowe, które pokazuje, jak firmy podchodzą do tematu zrównoważonego rozwoju. W tegorocznej, listopadowej edycji wzięło udział 75 firm, z czego 49% stanowiły MŚP, a 51% to firmy zatrudniające powyżej 250 osób. 38% respondentów badania stanowiły firmy z kapitałem francuskim. Integralną część raportu stanowią wyniki równoległego badania przeprowadzonego przez Havas Media Group wśród 1095 dorosłych Polaków. Pokazuje poziom świadomości konsumenckiej oraz postawy firm i marek wobec zaangażowania społecznego.
Partnerami tegorocznego badania byli: Orange, PwC, Havas Media Group, CSRInfo, Centrum UNEP/GRID-Warszawa, Global Compact Network Bośnia, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, BIZON – Odpowiedzialna i Nowoczesna Firma, CEO.com.pl, Moja Firma oraz PROto. pl. Partnerami strategicznymi CCIFP są: Auchan, Bank BNP Paribas Polska, Carrefour, Orange, Wyborowa Pernod Ricard.
Pełny raport z badania można pobrać w języku francuskim lub polskim, klikając poniższy link:
Nagranie dyskusji – CSR i Czarny Łabędź, czyli Jak pandemia wpłynęła na CSR, możecie obejrzeć poniżej w języku polskim.
https://www.youtube.com/watch?v=watch
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Ta polska firma produkuje w 100% biodegradowalne talerze i sztućce z wykorzystaniem pszenicy
Toupret kupuje konkurenta w Polsce
Drobiarski gigant LDC jest w trakcie przejęcia fabryki Konspolu w Polsce