Prezes Tunezyjskiego Związku Przedsiębiorstw Narodowych Aslan Ben Rajab stwierdził podczas tunezyjsko-polskiego sympozjum na temat promocji handlu i ekonomii, które odbyło się w środę w Tunisie, że w stosunkach między Tunezją a Polską musi nabrać nowej dynamiki gospodarczej i handlowej.
Według niego sympozjum to, które zostało zorganizowane z inicjatywy CONECT we współpracy z Krajową Izbą Gospodarczą, stanowi szansę na ułatwienie wymiany między obydwoma krajami i podjęcie konkretnych działań wzmacniających dwustronną współpracę gospodarczą.
Podczas tego spotkania polskie podmioty gospodarcze wyraziły gotowość do inwestowania w Tunezji, szczególnie w perspektywicznych sektorach, takich jak technologie odpowiedzialne za środowisko, zaawansowany przemysł mechaniczny, turystyka oraz przemysł spożywczy i rolniczy.
Oświadczyli także, że są gotowi wzmocnić handel między obydwoma krajami i pobudzić inwestycje.
Ambasador RP w Tunezji Justyna Borazińska potwierdziła, że jej kraj dąży do ustanowienia silnych relacji pomiędzy strukturami reprezentującymi inwestycje w obu krajach, bez zakłócania tych relacji cyklicznymi okolicznościami, dodała, że jej ambasada jest gotowa ułatwić wydawanie wiz Tunezyjczykom biznesmeni.
W 2021 r. handel pomiędzy Polską a Tunezją nadal rósł pomimo pandemii koronaawirusa. Jak wynika z danych Ambasady RP w Tunezji, wolumen wymiany handlowej wzrósł o 8,2% w porównaniu z rokiem ubiegłym i osiągnął poziom 470,2 mln dolarów.
Eksport Polski do Tunezji wyniósł 153,1 mln dolarów (wzrost o 17,7%), a import 317,1 mln dolarów (+4,2%).
Handel pomiędzy Polską a Tunezją w dużej mierze opiera się na współpracy przedsiębiorstw, przy czym wiele tunezyjskich fabryk zleca polskim firmom podwykonawstwo (głównie w sektorze kabli elektrycznych, części samochodowych i tekstyliów), co przekłada się na większą wartość polskiego importu z Tunezji (półprodukty -) Wyroby gotowe z wartością dodaną dla polskich fabryk do dalszego przetworzenia) i niższą wartością dla polskiego eksportu do Tunezji.
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Ta polska firma produkuje w 100% biodegradowalne talerze i sztućce z wykorzystaniem pszenicy
Toupret kupuje konkurenta w Polsce
Drobiarski gigant LDC jest w trakcie przejęcia fabryki Konspolu w Polsce