Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

SNCF jest zainteresowany pociągiem lewitacji elektromagnetycznej

SNCF jest zainteresowany pociągiem lewitacji elektromagnetycznej

Francuski operator podpisał umowę o współpracy z polską firmą Nevomo, która pracuje nad technologią inspirowaną Hyperloopem, ale bez ograniczeń.

Jeśli dziś priorytetem SNCF jest skupienie się na codziennych i małych liniach oraz odnowienie swojej sieci, to zawsze monitoruje ona dużą lub nawet bardzo dużą prędkość.

O ile nowy TGV M zostanie oddany do użytku w przyszłym roku, o tyle w piątek dowiedzieliśmy się, że operator podpisał umowę o współpracy z novomo. Ta polska firma pracuje nad MagRail, technologią inspirowaną Hyperloopem, ale bez związanych z nią poważnych ograniczeń, infrastrukturą odpowiednią do wdrożenia, która zniechęca wszystkich głównych operatorów na świecie.

Nevomo utrzymuje tylko technologię, która pozwala pociągowi poruszać się do przodu: lewitację elektromagnetyczną lub Maglev.

siły magnetyczne

Ta innowacja technologiczna ma na celu wyeliminowanie koła łopatkowego, a tym samym tarcia na szynach (źródło strat energii) poprzez zastąpienie go siłami magnetycznymi.

Opiera się na nadprzewodnictwie przy użyciu magnesów nadprzewodzących w pociągach i elektromagnesów na szynach. W torze indukowany jest prąd, a działająca siła powoduje uniesienie pociągu o 100 mm. Przy braku tarcia teoretyczne prędkości są większe niż 400/500 km/h. Chiny i Japonia aktywnie pracują nad tą kwestią.

koniec 2020 rI tak Chiny zaprezentowały nowy prototyp magleva, który poruszałby się z prędkością 620 km/h z maksymalną prędkością 800 km/h. Jego projektanci planują komercyjną eksploatację w 2027 roku.

Umowa podpisana z SNCF ma na celu ocenę znaczenia i korzyści technologii Maglev w publicznej sieci firmy, zarówno w transporcie pasażerskim, jak i towarowym.

„Cieszymy się, że możemy podpisać protokół ustaleń, który obejmie trzy obszary: zwiększenie wydajności istniejących pociągów towarowych w celu zwiększenia limitów obciążenia i większej przepustowości na naszych liniach towarowych, zwiększenie przepustowości na ruchliwych miejskich liniach podmiejskich oraz ocena MagRail jako alternatywnego napędu dla obszarów wiejskich z lekkimi pojazdami”, wyjaśnia Luc Laroche, dyrektor ds. innowacji w SNCF, w komunikacie prasowym.

READ  Połowa krajów Unii Europejskiej spotyka się w Paryżu, aby rozwijać energetykę jądrową

Przede wszystkim Nivomo dba o to, aby jego podejście techniczne umożliwiało wykorzystanie istniejącej infrastruktury nawet w przypadku konieczności modyfikacji pociągów. Zmniejsza to koszty operacyjne. W programie znajdą się również testy na pełną skalę na wolnych od konkurencji miniliniach.

Wykorzystaj istniejącą sieć, modyfikując pociągi

Oraz samodzielnie (bez dedykowanego kierowcy) rozpędzić się do prędkości 550 km/h. Przypomnijmy, że SNCF również od lat pracuje nad tym zagadnieniem.

To partnerstwo powinno również pozwolić polskiej firmie na przyspieszenie prac badawczo-rozwojowych. Jeśli odbędą się pierwsze testy, to zostaną przeprowadzone na makietach w 2020 roku. Ale w ubiegłym roku zbudował w Nowej Sarzyźnie największy w Europie tor testowy dla magleva.

Oliver Chechportich Dziennikarz biznesowy BFM

Najważniejsze elementy