Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Polska składa skargę na politykę klimatyczną UE – EURACTIV.com

Polska składa skargę na politykę klimatyczną UE – EURACTIV.com

Warszawa poinformowała w poniedziałek (28 sierpnia), że część legislacji klimatycznej przyjętej niedawno przez Unię Europejską nie została właściwie oceniona, ominęła uprawnienia Brukseli i zagraża obecnie polskiej gospodarce i jej bezpieczeństwu energetycznemu.

Unia Europejska zatwierdziła w ostatnich miesiącach szereg przepisów klimatycznych, których celem jest ograniczenie do 2030 r. emisji netto gazów cieplarnianych o 55% w porównaniu z poziomem z 1990 r. i pomoc blokowi składającemu się z 27 krajów w przestrzeganiu Porozumienia paryskiego w sprawie zmian klimatycznych.

Ale Warszawa kwestionować te środki Teraz chce unieważnić część z nich w sądzie, w tym z trudem wywalczoną umowę zakazującą sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi do 2035 roku.

„Nie zgadzamy się z tym [règlement] Ani z innymi dokumentami z pakietu „Fit for 55” i skierujemy sprawę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Mam nadzieję, że inne kraje dołączą do nas”.– powiedziała w czerwcu ubiegłego roku Minister Klimatu i Środowiska Anna Moskowa.

Polska jest krajem najbardziej eurosceptycznym, jeśli chodzi o politykę klimatyczną. Nadal jest w dużej mierze uzależniona od węgla i ma mniej środków finansowych, które może przeznaczyć na transformację ekologiczną, niż bogatsze zachodnie kraje Unii Europejskiej.

Oprócz nowych przepisów dotyczących emisji gazów cieplarnianych Warszawa chce wycofać niedawno przyjęte przepisy dotyczące użytkowania gruntów i lasów (LULUCF) oraz usunąć przepisy aktualizujące cele krajów UE w zakresie redukcji emisji na rok 2030. rezerwa stabilności.

Polska stara się także zakwestionować unijny mechanizm ograniczania emisji dwutlenku węgla, który nałożył pierwsze na świecie cła na towary o dużej emisji dwutlenku węgla wprowadzane do UE.

Zapytał: „Czy Unia Europejska chce podejmować trudne decyzje dotyczące rodzaju pojazdów, którymi będą jeździć Polacy i podnosić ceny energii w Polsce? Polski rząd nie pozwoli Brukseli narzucać swojego zachowania”.Pani Moscova napisała na Xdawniej znany jako Twitter.

zgoda

Jak wynika z najnowszego raportu, jednym z głównych argumentów Polski jest to, że europejską politykę klimatyczną należało przyjąć w drodze konsensusu, ponieważ wpływa ona na suwerenne decyzje krajów dotyczące wyboru koszyka energetycznego i użytkowania gruntów. Dokument zawierający argumenty prawne z Polski.

READ  „Nie wiem, czy nadal będę w pobliżu pod koniec roku”

Przyjęcie ustawy narusza podstawy prawne Unii Europejskiej „Poprzez nieprzyjęcie zaskarżonej decyzji na podstawie tego postanowienia traktatu, co wymaga jednomyślności w Radzie, choć zaskarżona decyzja w ogromnym stopniu wpływa na wybór państwa członkowskiego pomiędzy różnymi źródłami energii i ogólną strukturę jego zaopatrzenia w energię. ”Warszawa argumentuje.

Polska ostrzega także, że część przepisów, w tym zmiany w zakresie rezerw rynku emisji dwutlenku węgla i celów redukcji emisji dla poszczególnych krajów, zagrażają jej bezpieczeństwu energetycznemu, ponieważ nie uwzględniają indywidualnej sytuacji państw członkowskich UE.

Co więcej, zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi może mieć poważne konsekwencje dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, powiązanych z nim sektorów gospodarki i całego społeczeństwa – ocenia Warszawa.

„Zaskarżone rozporządzenie nakłada nadmierne obciążenia związane z przejściem na mobilność zeroemisyjną na obywateli Europy, w szczególności tych mniej zamożnych, a także na europejski biznes motoryzacyjny”. Możemy przeczytać argumentację.

To „Zagrożenia prowadzące do poważnych negatywnych konsekwencji dla europejskiego przemysłu samochodowego, a także wykluczenia społecznego, wykluczenia z transportu osób najuboższych oraz wzrostu nierówności wśród obywateli w zakresie poziomu życia”, Dodaje spór.

Ponadto nie zbadano kompleksowo szerszych skutków społecznych i gospodarczych tych przepisów, w szczególności przepisów modyfikujących pozwolenia dostępne w ramach rezerwy stabilizacyjnej rynku uprawnień do emisji, mówi Warszawa.

Ustawa ta została uchwalona „Na podstawie niekompletnego, nieaktualnego i źle wykonanego badania wpływu przygotowanego na podstawie danych, które nie uwzględniały zbrojnego ataku Rosji na Ukrainę i wynikającego z niego kryzysu energetycznego” Polska twierdzi.

Bruksela odrzuca argumenty Polski

Rzecznik Komisji powiedział, że Komisja Europejska zapoznała się z apelacją Polski i dodał, że rozstrzygnięcie tej sprawy należy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

„Komisja potwierdza, że ​​przedmiotowe środki są w pełni zgodne z traktatami i prawem UE” Rzecznik potwierdził. Twierdził również, że Komisja zaproponowała to prawodawstwo w celu wdrożenia europejskiego prawa klimatycznego, „który wyznacza prawnie wiążące cele w zakresie redukcji emisji o 55% do 2030 r. i zerowej emisji netto do 2050 r.”

Komisja szczegółowo analizuje obecnie polskie postępowania sądowe i może starać się o interwencję w sprawie przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.dodał mówca.

READ  Cel LFI po podróży do Izraela, Brown-Pivett otrzymuje wsparcie od Bourne’a – 23.10.2023 o 20:02.

Obserwatorzy w Brukseli i Warszawie powiedzieli wcześniej EURACTIV, że jest mało prawdopodobne, aby sprawa zakończyła się sukcesem, powołując się na: precedens prawny Powstała kilka lat temu po odrzuceniu przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej podobnego działania prawnego podjętego przez Polskę przeciwko europejskiemu rynkowi uprawnień do emisji dwutlenku węgla.

„Uważamy, że ta kwestia jest zdominowana przez politykę krajową, aby zbudować kampanię wyborczą przed kolejnymi polskimi wyborami jeszcze w tym roku”. powiedział Klaus Roehrig z Climate Action Network Europe, grupy lobbystów zajmujących się ochroną środowiska.