Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Polska firma MMI uruchomiła 7,7 mln euro na rozwój autobusów elektrycznych i wodorowych

Polska firma MMI uruchomiła 7,7 mln euro na rozwój autobusów elektrycznych i wodorowych

Polski producent autobusów MMIProducent małych i średnich autobusów otrzymał od… Vinci SA Fundusze na rozwój autobusów elektrycznych trzech typów: niskopodłogowych, niskopodłogowych i zwykłych.

Vinci SA, należąca do Banku Gospodarstwa Krajowego, finansuje polskie firmy, pomagając im zachować nowe technologie i patenty w Polsce oraz promować je na całym świecie. Zarządza trzema funduszami: HiTech ASI dla firm technologicznych, Da Gama ASI pomagającym polskim firmom w ekspansji za granicą oraz IQ ASI zajmującym się projektami badawczymi na wczesnym etapie.

Do 2030 roku autobusy miejskie będą zeroemisyjne

Transport publiczny, w tym autobusy, odgrywa kluczową rolę w życiu codziennym, zapewniając łączność szerokopasmową. Autobusy z silnikiem Diesla w znacznym stopniu przyczyniają się jednak do zanieczyszczenia środowiska, szczególnie na obszarach miejskich, czego skutkiem jest zła jakość powietrza i smog.

Według danych z Komisja EuropejskaPojazdy ciężkie, w tym autobusy miejskie, odpowiadają za ponad 6 procent całkowitej emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej i ponad 25 procent emisji CO2 z transportu drogowego.

Aby rozwiązać ten problem, opracowała Komisja Europejska Nowy cel dla Unii Europejskiej w lutym 2024 r. ograniczenie emisji gazów cieplarnianych netto o 90% do 2040 r. w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. Główna propozycja wymaga, aby do roku 2030 wszystkie nowe autobusy miejskie były zeroemisyjne.

Jak wynika z informacji prasowej MMI, pomimo rosnącej obecności elektrycznych i hybrydowych autobusów miejskich, ich wykorzystanie w dalszym ciągu w dużej mierze ogranicza się do głównych tras w największych miastach. Nadal istnieją wyzwania w zakresie obsługi mniej zatłoczonych tras nocnych, centrów miast i transportu na małych lub wiejskich obszarach, zwłaszcza na obszarach górskich.

– Wiadomość od naszego partnera –

Polski producent autobusów MMI, firma rodzinna zatrudniająca ponad 70 pracowników, wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom, przechodząc na produkcję pojazdów zeroemisyjnych.

READ  Nowy dostawca biletów na następny sezon w Jupiler Pro League

Wykorzystanie kapitału

Fundusze udoskonalą technologię bezemisyjnej skrzyni biegów, konstrukcję podwozia i nadwozia MMI, wzmacniając jej pozycję rynkową w Polsce i Europie Zachodniej.

MMI planuje także opracowanie elektrycznego minibusa na wodorowe ogniwa paliwowe oraz budowę nowoczesnej hali produkcyjnej, która ma podwoić zdolność produkcyjną pojazdów.

„Naszym celem jest tworzenie autobusów o jak najniższej masie, aby zmaksymalizować ich zasięg” – mówi Stanisław Zdrojewski, dyrektor generalny MMI. Opracowujemy nowy typ konstrukcji nadwozia wykorzystując technologię kompozytową, a konkretnie szkielet laminowany, który znacząco obniży wagę w porównaniu do tradycyjnej ramy wykonanej ze stali i aluminium.

„Ponadto planujemy rozwój układu przeniesienia napędu z wykorzystaniem silników synchronicznych zintegrowanych z piastami osi napędowej. Uprości to układ przenoszenia mocy, zwiększając tym samym jego wydajność i niezawodność.

Według Zdrojewskiego plany MMI na przyszłość obejmują opracowanie autobusu z wodorowymi ogniwami paliwowymi i budowę nowoczesnej hali produkcyjnej, która podwoi obecny wolumen produkcji.

Niedawny wzrost i rozwój

MMI, którego wyniki finansowe w ubiegłym roku wzrosły trzykrotnie, a obroty przekroczyły 70 mln zł, planuje w ciągu trzech lat wprowadzić pełną gamę minibusów.

Rozwój ten pomoże MMI dostosować się do potrzeb rynku europejskiego, wzmocnić swoją pozycję w Polsce i rozszerzyć działalność we Włoszech, Francji, Niemczech, Szwajcarii i Skandynawii.

„Harmonogram rozwoju firmy w zakresie autobusów miejskich, międzymiastowych i szkolnych w pełni odpowiada oczekiwaniom rynku, szczególnie w odniesieniu do europejskich przepisów dotyczących zeroemisyjnego transportu miejskiego” – mówi Piotr Woliński, Prezes Zarządu Vinci SA.

„Elektryczne minibusy MMI będą jednymi z nielicznych tego typu wyprodukowanych w Europie i jednymi z zaledwie dwóch minibusów na wodorowe ogniwa paliwowe. Projekt nadwozia, opracowany przez dział badawczo-rozwojowy firmy we współpracy z zewnętrznymi konsultantami, stanowi innowację na skalę europejską, czyniącą. Dzięki temu firma może konkurować o silną pozycję na rynku międzynarodowym.

Woliński dodaje: „Nasza inwestycja w projekt MMI wpisuje się w misję i cele wyznaczone Vinci przez Bank BGK, do których należy rozwój technologii wspierających zrównoważony rozwój i transformację technologiczną w naszym regionie ».

READ  Opodatkowanie międzynarodowych korporacji: ku „historycznej” porażce?