Rosyjska ofensywa na Ukrainie wciąż przetasowuje karty w Europie Środkowej i skłania Polskę do strategicznej repozycjonowania. Wzmacnianie zdolności militarnych, duże prace infrastrukturalne i chęć zostania węzłem komunikacyjnym w Europie Środkowej: Polska mnoży inicjatywy, korzystając w ten sposób ze strategicznego położenia w Europie Środkowej. Z w tle ponownym odkryciem woli mocy.
„Aby stać się najlepiej wyposażoną armią w Europie”
Polska armia musi być na tyle silna, żeby nie musiała z tego powodu walczyć Tylko siła— zapowiedział premier Mateusz Morawiecki podczas święta narodowego 11 listopada. od jakiegokolwiek czynu. Zamówił 1000 czołgów szturmowych od południowokoreańskiej firmy Huyndai Rotem – czterokrotnie więcej niż gotowych do walki czołgów Leclerc w armii francuskiej. haubice 672 K9. 50 myśliwców FA-50 zostanie dodanych do 32 zamówionych już amerykańskich F-35. I prawie 300 wielorakietowych pocisków rakietowych K239, bliskich kuzynów amerykańskiego Himara, południowokoreańskiej wersji. Wystarczająco dużo, aby wygrać kilka dywizji dla wojsk polskich w rywalizacji z armiami europejskimi. Jeśli zapowiedziano tak wiele wysiłków, to dlatego, że od czasu rosyjskiej inwazji na Ukrainę Polska uczyniła z autonomii strategicznej czołową część swojej polityki obronnej. To przezbrojenie jest dowodem zwycięstwa koncepcji autonomii strategicznej. Badacz Frédéric Mauro potwierdzaZ Instytutu Stosunków Międzynarodowych i Strategii (IRIS).
Polska uważa się również za hub mobilności
Ale rozwój polskiej potęgi militarnej to tylko jedna z wielu dźwigni. Kraj chce też stać się hubem mobilności dla całego północnego regionu Europy Środkowo-Wschodniej (CEEC). Ambicja ucieleśniona w szczególności poprzez intensyfikację europejskiej sieci, wykorzystując w szczególności infrastrukturę lotniskową. – Przyszłość – Najważniejszy z nich, Centralny Port Komunikacyjny (CPK), to gigantyczny projekt budowy lotniska rozpoczęty przez polski rząd w 2017 roku pod Warszawą. Dostępność przyszłego lotniska znacznie poprawi kilka szybkich linii kolejowych, które będą odjeżdżać gwiazdą z warszawskiego lotniska do głównych miast kraju, takich jak Gdańsk na północy, Poznań i Wrocław na zachodzie oraz Katowice i Kraków na południe. Tym samym do większości głównych miast w kraju można bezpośrednio dojechać pociągiem w mniej niż 2,5 godziny z lotniska i Warszawy. Tymczasem 4000 km starych torów kolejowych zostanie odrestaurowanych, aby poprawić obsługę i atrakcyjność małych miast i wsi.
Wreszcie model intermodalny między pociągami a samolotami, który jest niemal unikalny w Europie. Projekt został zatwierdzony na najwyższym szczeblu politycznym dzięki obiecującym perspektywom wskazanym w badaniu firmy konsultingowej AT Kearney, której analiza kosztów i korzyści jest niewątpliwie bardzo pozytywna. W związku z tym firma szacuje wzrost zatrudnienia o około 300 000 do 2040 r. oraz wzrost polskiego PKB o 100 miliardów euro w ciągu najbliższych dwunastu lat, przy czym w krajach sąsiednich wystąpią poważne pozytywne efekty zewnętrzne.
CPK ma również na celu promowanie integracji Ukrainy z Europą poprzez linię kolei dużych prędkości łączącą kraj z państwami członkowskimi UE. Marcin Horala, polski minister odpowiedzialny za projekt, potwierdził Centralny Port Komunikacyjny „Jego rola jako czynnika zwiększania dostępności transportowej na UkrainieW szczególności poprzez ułatwienie jej możliwości eksportowych. Cieszy to również kraje europejskie, zwłaszcza Francję, które pozytywnie patrzą na możliwość zaistnienia na rynkach tych nowych linii dużych prędkości.
Trójmorska autostrada łącząca Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Morzem Egejskim
Kolejnym priorytetem dla Polski jest zwiększenie płynności i rentowności łańcuchów dostaw dla całego kontynentu, które zostały już trwale zakłócone od czasu rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Tak więc rozwój alternatywnych szlaków handlowych okazał się przez kilka miesięcy strategiczną koniecznością. Jednym z najbardziej znanych z nich jest bez wątpienia Via Carpatia – czyli Autostrada Trójmorza – projekt rozpoczęty w czerwcu 2006 roku z inicjatywy Polski, który aspiruje do połączenia Morza Bałtyckiego z Litwy do Europy Środkowej przez Polskę, Słowację i Węgry. Projekt został przyspieszony w październiku 2010 r. wraz z wejściem do Rumunii, Bułgarii i Grecji projektu, który miał zostać ukończony na Morzu Czarnym i Morzu Egejskim.
Docelowo rozszerzenie ma objąć Turcję, po drugiej stronie granicy bułgarsko-tureckiej. 5 grudnia projekt ten został ostatecznie włączony do transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), umożliwiając korzystanie z europejskich mechanizmów finansowania. Geograficzny przebieg projektu nie jest przypadkowy. Rzeczywiście, dla Polski jest to kwestia zabezpieczenia europejskich dostaw, zwłaszcza energii, w ramach północ-południe, które przecinają kontynent bez przechodzenia przez Rosję.
Wszystko w ramach Inicjatywy Trójmorza, forum krajów Europy Środkowej i Wschodniej.Wszyscy członkowie UE, w tym 9 z bloku sowieckiego, zjednoczeni są wokół osi północ-południe rozciągającej się od Bałtyku po Adriatyk . Morze i Morze Czarne. Poza względami strategicznymi ważny jest również aspekt ekonomiczny projektu. Kraje Inicjatywy Trójmorza zajmują już jedną trzecią obszaru UE i są domem dla jednej czwartej jej ludności oraz około 20% jej PKB. Potencjalnie silny rynek, ale wciąż szuka inwestycji szacowanych na 350 mld euro i modernizacji infrastruktury.
Dawid Delates
„Miłośnik muzyki. Miłośnik mediów społecznościowych. Specjalista sieciowy. Analityk. Organizator. Pionier w podróżach.”
More Stories
Ta polska firma produkuje w 100% biodegradowalne talerze i sztućce z wykorzystaniem pszenicy
Toupret kupuje konkurenta w Polsce
Drobiarski gigant LDC jest w trakcie przejęcia fabryki Konspolu w Polsce