Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Europejski komisarz ds. transportu – EURACTIV.fr twierdzi, że ukraiński eksport zboża przez Polskę jest niewykorzystany.

Europejski komisarz ds. transportu – EURACTIV.fr twierdzi, że ukraiński eksport zboża przez Polskę jest niewykorzystany.

Według europejskiej komisarz ds. transportu Adiny-Ioany Vălean wolumen eksportu ukraińskich produktów rolnych przez polską granicę spadł o jedną trzecią w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Podczas wspólnej konferencji prasowej z wicepremierem Ukrainy Oleksandrem Kubrakowem w poniedziałek (25 września) w Brukseli Velian przedstawiła kilka działań mających na celu zwiększenie przepustowości logistycznej korytarzy solidarności uruchomionych przez UE w zeszłym roku, aby pomóc ukraińskiemu eksportowi. Produkty rolne za pośrednictwem sąsiadujących krajów UE.

Ale jeśli komisarz z zadowoleniem przyjął korytarze jedności a „Prawdziwy ratownik” W imieniu Ukrainy zgodziła się „Potencjał pozostaje niewykorzystany” Na korytarzach solidarności przebiegających przez Polskę po znacznym spadku eksportu w całym kraju.

„Patrzcie na statystyki liczby przewiezionych towarów w zeszłym roku w porównaniu z tym rokiem i zobaczycie, że jest ich trzy razy mniej”Pani Valian wyjaśniła. „Ma potencjał materialny, ale obecnie jest on niewykorzystany”.

Wraz z Węgrami i Słowacją Polska wprowadziła jednostronne ograniczenia na ukraiński import produktów rolnych, a ogólnounijne środki wygasną 15 września. Posunięcie to skłoniło Kijów do złożenia skargi na te trzy kraje w Światowej Organizacji Handlu (WTO), a napięcia wokół eksportu zbóż znacząco popsuły dwustronne stosunki między Ukrainą a Polską.

Pani Vălean nie potwierdziła jednak Komisji, czy za spadkiem eksportu przez Polskę stoją jednostronne praktyki handlowe. Zamiast tego przemówiła „Z różnych powodów, nie chcemy komentować”.

W lipcu komisarz ds. rolnictwa Janusz Wojciechowski powiedział, że UE ma potencjał logistyczny, aby pomóc Ukrainie w pełnym zastąpieniu korytarza Morza Czarnego korytarzami solidarności.

Ścisła współpraca z Rumunią

Szef wysiłków na rzecz odbudowy Ukrainy, p. Kubrakow odmówił rozwijania rozmów na temat toczących się rozmów o tranzycie zboża z Polską, Słowacją i Węgrami. „Wykorzystujemy każdą okazję, aby eksportować nasze zboże do krajów sąsiednich”.

Jednocześnie podziękował Rumunii za współpracę w wysiłkach na rzecz przyspieszenia transportu zboża przez Dunaj, który przez wielu ekspertów uważany jest za jedną z najbardziej obiecujących alternatyw dla blokowanego przez Rosję szlaku czarnomorskiego.

READ  Wybory wygrała proeuropejska opozycja

„Doceniamy cierpliwość i zrozumienie naszych rumuńskich kolegów oraz wsparcie Komisji Europejskiej”On zadeklarował.

Według pani Vălean działania omówione w poniedziałek (25 września) obejmowały identyfikację dodatkowych kotwicowisk dla statków zbożowych oraz poprawę dostępu do portów i zarządzania ruchem.

„Jeszcze ściślejsza współpraca między Ukrainą, Rumunią i Mołdawią, szczególnie w zakresie usprawnienia procedur kontroli granicznej, zwiększy przepustowość na szlaku lądowym do portu na Dunaju i portu w Konstancy”Ona dodała.

Wkrótce po wygaśnięciu unijnych środków ograniczających handel Kijów i Bukareszt rozpoczęły negocjacje w sprawie umowy w sprawie transportu ukraińskiego zboża, a Rumunia nie podjęła jeszcze działań jednostronnych.

Odparcie ataków rosyjskich

Choć uwaga skupia się na szlaku przez Dunaj, pani Velian przyznała się do niedawnych rosyjskich ataków na ukraińskie porty na Dunaju. „Zdecydowanie utrudniają życie”.

Dodał jednak, że Ukraina i UE prowadzą dochodzenie „Inne opcje”takich jak transport towarów do i z rumuńskich portów nad Dunajem.

Zapytany, czy Dunaj jest nadal bezpieczną trasą dla ukraińskiego eksportu zboża, Kubrakow przyznał się do ryzyka, ale powiedział: „Nie mamy wyboru”.

Również Adina-Ioana Vălean i Oleksandr Koubrakov ogłosił, że po raz pierwszy Ukraina i Mołdawia mogą teraz ubiegać się o finansowanie w ramach nowego zaproszenia w ramach instrumentu „Łącząc Europę” – unijnego instrumentu finansowania mającego na celu promowanie inwestycji infrastrukturalnych.