Era autonomicznych samochodów właśnie się zaczyna. Kalifornia zezwala na auta bez kierowcy

Kalifornijski Departament ds. Pojazdów Mechanicznych zaakceptował właśnie ustawę, dzięki której na publicznych drogach już wkrótce pojawią się autonomiczne samochody bez człowieka za kierownicą.

Do tej pory restrykcje prawne zabraniały producentom samochodów oferować klientom w pełni autonomicznych samochodów. Nawet jeśli pojazd był w stanie poruszać się bez dotykania kierownicy przez człowieka, musiał się on znajdować w środku, aby przejąć sterowanie w sytuacji, gdy system nie wie co zrobić. Od kwietnia 2018 po kalifornijskich drogach będą się mogły poruszać samochody autonomiczne, które będą umożliwiały zdalne przejęcie kontroli w takowej sytuacji. Oznacza to więc, że zamiast człowieka za kierownicą w aucie, awaryjną kontrolę sprawować będzie zdalny operator łączący się bezprzewodowo z pojazdem.

Nowe przepisy mogą spowodować szybkie pojawienie się autonomicznych samochodów na kalifornijskich drogach. Nad technologią autonomicznych pojazdów pracują zarówno giganci tacy jak Tesla, Nissan, czy Waymo, jak i ambitne startupy typu Wheego, Zoox, nuTonomy, czy przejęty przez Ubera Otto.

Wiele z tych firm zapowiadało już wcześniej, że są gotowe do testów na publicznych drogach, lecz blokuje je właśnie nieprzychylne do tego prawo.

Każda firma chcąca testować swoje pojazdy na publicznych drogach w Kalifornii może zgłosić się do odpowiedniego programu. Aby uzyskać pozwolenie będzie musiała zapewnić technologię, dzięki której zdalny operator będzie w stanie monitorować pracę pojazdu, przejąć kontrolę w awaryjnej sytuacji, a także komunikować się na żywo z pasażerami.

W momencie, gdy technologia taka będzie wystarczająco bezpieczna, rola operatora będzie się kończyła na opcjonalnym zdalnym monitorowaniu.

Autonomiczne samochody są traktowane coraz poważniej przez firmy motoryzacyjne. Całkiem niedawno General Motors zapowiedziało, że model Bolt EV bez kierownicy trafi do produkcji już w 2019 roku. Oznacza to, że prace są już na odpowiednio zaawansowanym etapie, a przychylne ustawy umożliwiające publiczne testy mogą przynieść erę autonomicznych pojazdów jeszcze szybciej.