Dzięki strategicznej dywersyfikacji produkcji rolnej Maroko ugruntowało swoją pozycję znaczącego gracza na polskim rynku pomidorów koktajlowych, spełniając oczekiwania branży. Sukces ten świadczy o rozwoju rolnictwa marokańskiego, które wzmacnia swoją pozycję na scenie międzynarodowej i zdobywa nowe rynki europejskie. leseco.ma zajęła się tą sprawą w wydaniu z 23 września.
Podczas gdy eksport marokańskich pomidorów był historycznie zorientowany na kraje europejskie, takie jak Francja i Hiszpania, w ostatnich latach polski rynek odnotował imponujący wzrost. Faktycznie Maroko było w stanie zwiększyć roczny eksport pomidorów do Polski z 30 000 do 36 000 ton. Rozwój ten ilustruje rosnącą konkurencyjność Maroka na coraz bardziej wymagającym rynku europejskim.
Rok 2023 to punkt zwrotny w tym ruchu. W pierwszej połowie roku marokańscy eksporterzy przywieźli do Polski rekordowe 22 tys. ton pomidorów, czyli dwukrotnie w porównaniu z 2019 rokiem. Wzrost wynika w dużej mierze z silnego popytu w Polsce i zdolności Maroka do zaspokojenia specyficznych potrzeb segmentu pomidorów koktajlowych.
Marokańskie pomidorki koktajlowe, w różnych kształtach – okrągłych, śliwkowych, taterini, a nawet w kombinacjach – są szczególnie atrakcyjne dla polskich graczy z sektora HoReCa. Polscy importerzy uważają, że Maroko ma przewagę w tym segmencie, pokonując niektórych europejskich rywali.
Ten postęp w sektorze pomidorów koktajlowych jest wynikiem dostosowania Maroka do wahań na rynku międzynarodowym i zagrożeń klimatycznych. Chociaż problemy pogodowe zakłóciły zbiory w 2022 r., Maroko było w stanie wznowić produkcję w 2023 r., utrzymując pod kontrolą uprawy szklarniowe.
W 2023 roku Polska stanie się ósmym co do wielkości importerem pomidorów szklarniowych na świecie z łącznym wolumenem 216 tys. ton. Ten szybki postęp, zwłaszcza gdy polski import w ciągu ostatnich pięciu lat wzrósł o jedną trzecią, odzwierciedla rosnące zapotrzebowanie na produkty świeże, szczególnie w sektorze gastronomicznym.
Pomimo rosnącej produkcji krajowej, Polska importuje duże ilości pomidorów z Holandii, Turcji, Hiszpanii, Maroka i Niemiec. Boom tureckiego eksportu w tym roku częściowo zrekompensował niedobory okrągłych czerwonych pomidorów spowodowany niesprzyjającymi warunkami pogodowymi w Hiszpanii i Maroku, ale nie mógł konkurować z różnorodnością oferty marokańskiej.
Przeczytaj także: Pomidor: Brexit szkodzi Hiszpanii
W miarę ciągłego zwiększania importu przez Polskę Maroko pozycjonuje się jako istotny dostawca, szczególnie w segmencie premium pomidorów koktajlowych. Ten wschodzący rynek oferuje rolnictwu marokańskiemu obiecujące możliwości wprowadzania innowacji w celu zaspokojenia potrzeb europejskich konsumentów.
Aby wzmocnić swoją pozycję, Maroko musi ulepszyć swoją produkcję, zdywersyfikować swoją ofertę i utrzymać wysokie standardy jakości. Jeśli wyzwania klimatyczne będą się utrzymywać, odporność marokańskiego sektora rolnego i jego zdolność do zdobywania udziału w rynku w gospodarkach wschodzących, takich jak Polska, wskazują na świetlaną przyszłość dla eksportu pomidorów z Maroka do Europy.
„Guru mediów społecznościowych. Bardzo upada. Wolny fanatyk kawy. Entuzjasta telewizji. Gracz. Miłośnik internetu. Nieskrępowany wichrzyciel.”
More Stories
Oscary 2025 – kto w tym roku zdobył
Euro 2024: Holandia od tyłu pokonała Polskę w finale grupy C przeciwko Francji
W Polsce protest przeciwko wykorzystaniu sztucznej inteligencji w radiu