Głodni Wiedzy

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Polska dąży do wzmocnienia handlu z Wietnamem

Polska dąży do wzmocnienia handlu z Wietnamem

Polskie środowisko biznesowe, zwłaszcza specjalizujące się w produkcji żywności i nabiału, chce zwiększyć wartość dwustronnej wymiany handlowej pomiędzy Wietnamem a Polską, korzystając z Umowy o Wolnym Handlu Wietnam-Polska (EVFTA).

>> Oczekuje się, że handel między Wietnamem a Filipinami osiągnie do 2024 r. 8 miliardów dolarów

>> Gospodarka wietnamska zmieni swój wzrost w ciągu siedmiu miesięcy

>>Wietnam i Bangladesz zacieśniają więzi handlowe i inwestycyjne

>> Indonezja i Japonia intensyfikują handel dwustronny

Na konferencji prasowej, która odbyła się w czwartek 8 sierpnia w południowym megamieście, Bożena Wrobruska, dyrektor Centrum Rozwoju Polskiego Handlu, wyraziła rosnące zainteresowanie rynku wietnamskiego polskimi firmami. „Byliśmy pod wielkim wrażeniem szybkiego rozwoju Wietnamu w ogóle, a miasta Ho Chi Minh w szczególności. Wietnamczycy stają się coraz bardziej zamożni i zainteresowani jakością rolno-spożywczych produktów. Jesteśmy gotowi zapewnić im bezpieczną i zdrową żywność– podkreślała Bożena Wróbrewska, omawiając możliwości biznesowe w sektorze rolno-spożywczym, zwłaszcza poprzez finansowaną ze środków UE europejską kampanię promocji żywności „Smakuj Europę”.

Konferencja prasowa poświęcona kampanii „Spróbuj Europy” 8 sierpnia w południowym Megalopolis.

Ta trzyletnia kampania promuje wśród wietnamskich konsumentów wołowinę, kurczaka, warzywa, a zwłaszcza jabłka i inne produkty rolno-spożywcze z Polski. Wietnam uważany jest za ważny rynek unijny w Azji Południowo-Wschodniej, szczególnie dla polskich firm rolno-spożywczych. „We wrześniu 2023 r. Wietnam zezwolił na import wołowiny z Polski. To pozytywny sygnał i wielka szansa dla polskich firm na rozwój partnerstwa i handlu tym mięsem z Wietnamem.– powiedział Andrzej Arendarski, Prezes Krajowej Izby Gospodarczej.

Bossena Wrobrowska, dyrektor Centrum Promocji Handlu Polskiej Izby Handlu, prowadzi konferencję prasową kampanii „Smakuj Europę”.

Rośnie wartość handlu dwustronnego

Wartość dwustronnej wymiany handlowej w sektorze rolno-spożywczym pomiędzy Polską a Wietnamem osiągnie w 2023 roku 5 miliardów euro. Z tej sumy Wietnam osiągnął 4,6 miliarda euro w eksporcie, podczas gdy Polska zanotowała 540 milionów euro. „Wietnam podpisał umowy o wolnym handlu z wieloma krajami, w tym z Unią Europejską, w 2020 r. Porozumienia zmniejszą bariery taryfowe na produkty rolno-spożywcze, uproszczą procedury administracyjne związane z certyfikacją produktów, a także ujednolicą kryteria otwarcia dla polskich i wietnamskich firm.– powiedział Andrzej Arendarski.

READ  „Pogląd broniony przez Polskę o „Europie w historycznym punkcie zwrotnym” kontrastuje z poglądem jej francuskich i niemieckich partnerów”
Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej, powiedział, że chciałby widzieć więcej polskich produktów spożywczych na półkach supermarketów w Wietnamie.

Pan Zdaniem Andrzeja Arendarskiego Polska jest jednym z głównych europejskich producentów i eksporterów wołowiny, drobiu, filetów rybnych oraz mleka i śmietany na bazie mleka. W 2023 roku wartość polskiego eksportu na rynek wietnamski wzrosła o 16% w porównaniu do roku poprzedniego. W szczególności eksport wołowiny, drobiu i wieprzowiny z Polski do Wietnamu osiągnie w 2023 roku kwotę 142 mln euro, co oznacza wzrost o 43% rok do roku.

Dyrektor Departamentu Pomocy Polskiego Eksportu Krajowego Ośrodka Pomocy Rolniczej p. Piotr Kondraziuk wyraził entuzjazm dla dalszego rozwoju handlu w sektorze rolno-spożywczym pomiędzy Polską a Wietnamem. Zauważył, że wolumen eksportu produktów rolno-spożywczych z Wietnamu do Polski przewyższa wolumen polskich produktów eksportowanych na rynek wietnamski. „Jednak nasze produkty nie konkurują ze sobą, lecz się uzupełniają. Wierzymy, że w przyszłości coraz większa część polskich produktów rolno-spożywczych będzie eksportowana bezpośrednio do Wietnamu, z pominięciem krajów trzecich.– powiedział Piotr Kondraziuk.

Przez wieś Zasmakuj EuropyWielu przedstawicieli polskich firm z branży rolno-spożywczej wyraziło chęć współpracy z partnerami wietnamskimi w celu zrównoważonej promocji ich produktów na krajowym rynku.

Celem jest zwiększenie dostępności polskich produktów spożywczych, w tym wieprzowiny, wołowiny, kurczaka i jabłek, dla wietnamskich konsumentów w wietnamskich supermarketach.

Podczas konferencji prasowej publiczności podano dania kuchni polskiej na bazie wieprzowiny, wołowiny i produktów importowanych z Polski.

Tekst i zdjęcia: Truong Giang/CVN